Branża home&deco w ostatniej dekadzie przechodzi prawdziwy rozkwit. Badania pokazują, że Polacy coraz chętniej inwestują w dodatki i dekoracje, które potrafią zmienić charakter wnętrza bez dużych nakładów finansowych. Także w sieci łatwo zauważyć aktywną popularyzację tematyki wnętrzarskiej. Niemal każdy szanujący się influencer i bloger ma na swoim koncie zakładkę Dom czy Wnętrza. Wzrost świadomości Polaków w kwestiach wnętrzarskich/dekoratorskich jest wprost proporcjonalnie powiązany ze wzrostem konkurencji w branży home&deco. Coraz trudniej wyróżnić się na coraz bardziej zatłoczonym rynku. Bardzo pomocny w tej kwestii jest Instagram, którego wartość na tle pozostałych platform społecznościowych stale wzrasta. Opierająca się w dużej mierze na warstwie wizualnej branża home&deco może na Instagramie prowadzić efektywne kampanie z ponadprzeciętnym zaangażowaniem followersów. Tylko jak zbudować odrębność i pokazać wyjątkową strategię marki oraz zebrać wokół profilu grupę lojalnych odbiorców? Pokażemy, jak w dziesięciu krokach efektywnie prowadzić komunikację marki na Instagramie.
Przygodę w serwisie Instagram zacznij od założenia konta firmowego. Sumienność w przekazaniu podstawowych danych o marce będzie pierwszą wytyczną w skutecznej komunikacji z followersami. Bardzo ważne jest, by uzupełnić profil biznesowy o wszystkie dane kontaktowe (adres, e-mail, numer telefonu, adres strony). Będą to przydatne informacje dla obserwatorów i potencjalnych klientów, które ułatwią bezpośredni kontakt z marką.
Instagram może być przydatny nie tylko w celach marketingowych. Jest to idealny alternatywny kanał sprzedaży. Dlatego wiedza, jak mierzyć efekty prowadzonych działań jest niezbędna. Dzięki założeniu profilu biznesowego zawsze masz wgląd w statystyki, mierzące zasięg bądź liczbę kliknięć linka w bio - jedynego klikalnego linka na Instagramie. Możesz także dowiedzieć się, gdzie mieszkają Twoi odbiorcy, sprawdzić ich dane demograficzne i przeanalizować najlepsze posty w danym okresie. Link w bio możesz zmieniać dowolną ilość razy, umieszczać istotne dane, np. przekierowanie do produktu na stronie lub zapisu na newsletter czy informacje o promocjach. By link w bio dobrze się prezentował, rekomendujemy wykorzystanie skracarki linków, która pozwala także mierzyć ilość kliknięć, co skutkuje bardziej efektywnym i świadomym prowadzeniem kampanii. Dodatkowo, do zwiększenia sprzedaży możesz użyć zewnętrznego narzędzia, np. Link2buy, które pozwala doprowadzić do dodatkowego landing page’a z wybranymi produktami pokazującymi się w postach.

Używanie w postach hashtagów daje Twojej marce olbrzymią szansę bycia odkrytą przez nowe osoby. W tym wypadku powiedzenie co za dużo, to niezdrowo jest bezzasadne. Wskazane jest umieszczanie tak wielu hasztagów, powiązanych z tematem, jak tylko możliwe. Maksymalna liczba hashtagów pod jednym zdjęciem to 30. Ponadto, pod każdym postem możesz zamieścić własny unikatowy hashtag, który pozwala na sprawne odnalezienie wszystkich Twoich materiałów w wirtualnej przestrzeni. Nie chcąc przytłaczać followersów ilością znaków graficznych czy fraz kluczowych, możesz umieścić hashtagi w komentarzu pod zdjęciem. Użytkownicy aplikacji od niedawna mają też możliwość śledzenia konkretnego hashtaga. Jeżeli kogoś interesuje np. dekoracja wnętrz i śledzi #homedeco, wówczas jest szansa, że posty z Twojego profilu będą się wyświetlały w jego feedzie.
Jeśli istnieje aktywność, która sprawi, że przywiązana do Ciebie będzie coraz większa grupa followersów, jest nią z pewnością regularna publikacja postów. Nie jest tajemnicą, że marki, które wypracują u obserwujących pewien rodzaj nawyku, zbierają największe laury za efektywne działania na Instagramie. Regularne posty bezpośrednio przekładają się na intensywność wejść. Ponadto pokazują, że Twoja marka jest prężna, dynamiczna, że zależy jej na prezentowaniu różnorodnych treści, angażujących fanów. Daje to szansę na interakcję i zaangażowanie w prezentowane przez nas tematy.
Esencją Instagrama są oczywiście zdjęcia i to ich jakość decyduje o całościowym odbiorze profilu. Jednak mylisz się, jeśli uważasz, że największe wrażenie robią idealne materiały, skomponowane przez profesjonalistów. Oczywiście, bardzo ważna jest jakość prezentowanych fotografii, jednak userzy, przyzwyczajeni do idealnych zdjęć, coraz częściej zdają się ich nie widzieć. Bardziej wyraźna wydaje się tendencja do umieszczania prawdziwych zdjęć produktów. Zdjęcie z salonu sprzedaży, poduszki rozrzucone przez dzieci po podłodze czy ramki zawieszone na nie do końca idealnie oświetlonej ścianie - tego typu fotografie sprawiają, że produkt staje się wiarygodny. Sprawia wrażenie bardziej osiągalnego. Ponadto możesz bawić się formą zdjęć. Tworzyć kolaże, dodawać ciekawe elementy graficzne, tworzyć nietypowe zestawienia - robić wszystko to, na co obserwujący zwróci uwagę. Pamiętaj, że algorytm Instagrama lepiej traktuje zdjęcia „tu i teraz”, czyli umieszczone bezpośrednio po ich zrobieniu, dlatego nie warto cennego kontentu przetrzymywać na telefonie.
InstaStories, czyli po prostu relacje, są widoczne na profilu jedynie przez 24 godziny. Pozwalają na dodatkową interakcję z użytkownikami. Prezentowane treści możesz ozdabiać emoji, tekstem oraz dostępnymi naklejkami. Podczas produkcji contentu do InstaStories możesz wykorzystać aplikację Boomerang, tworzącą oryginalne kilkusekundowe gify. Kolejną przydatną opcją dostępną na koncie z poziomu relacji jest Live, z którego możesz na żywo łączyć się z followersami i prezentować wydarzenia do 60 minut. Należy także nieustannie śledzić nowe funkcjonalności InstaStories, takie jak Superzoom czy Animacja poklatkowa. Twórcy Instagrama bardzo intensywnie podsuwają kolejne nowości.

Statystyki pokazują, że zaangażowanie użytkowników na Instagramie jest średnio 15 razy większe niż na Facebooku. Chcąc zbudować silną więź ze swoimi followersami, powinieneś aktywnie uczestniczyć w tzw. mikronarracjach. Ignorowanie, pozostawianie komentarzy bez odpowiedzi jest równoznaczne z brakiem zaangażowania w tworzenie silnej, aktywnej społeczności wokół siebie i w konsekwencji doprowadza do stopniowego opuszczania profilu. Dobrym zwyczajem jest @tagowanie rozmówców, skłania ich to do umieszczenia informacji zwrotnej i jest zaproszeniem do dalszej dyskusji. Ponadto niezbędne jest także angażowanie się w treści udostępniane na kontach o podobnym profilu do Twojego.
Konkurs jako narzędzie marketingowe jest niezwykle skuteczną metoda prowadzenia komunikacji na Instagramie. Pozwala w nieskomplikowany sposób dotrzeć do nowych obserwatorów, promować produkt w mniej standardowy sposób czy zwrócić uwagę na akcję specjalną. Ze względu na ogromną popularność tej formy promocji w sieci, musisz mocno przemyśleć strategię konkursową, postawić sobie konkretne cele, jakie chcesz osiągnąć. Kluczowym tu wydaje się dobór nagrody, która przyciągnie followersów i zachęci ich do dalszych aktywności. Z pewnością w branży home&deco doskonale sprawdzą się bony podarunkowe. Nic bardziej nie satysfakcjonuje jak danie zwycięzcom możliwości samodzielnego doboru nagrody w ramach określonej kwoty. Nie zapomnij stworzyć unikalnego hashtagu, który pozwoli na łatwe zlokalizowanie w sieci Twojej akcji specjalnej. Spowoduje też większą aktywność w wydzielonej do tego celu wirtualnej przestrzeni. Nie zapomnij o stworzeniu regulaminu konkursu, który możesz umieścić np. w notatkach na profilu na Facebooku, aby stworzyć miejscie, w którym followersi mogą zapoznać się z zasadami konkursu.

Stara prawda mówi, że najbliższe sercu jest to, co znane, prawdziwe, szczere, z życia wzięte. Świadczy o tym popularność kampanii prowadzonych przez influencerów - tzw. ludzi zza ściany, którzy cieszą się dużym zaufaniem obserwatorów. Nawiązanie współpracy z blogosferą i influencerami może wspaniale podeprzeć prowadzone samodzielnie działania marketingowe. Branża home&deco wydaje się idealna do tego typu zabiegów. To właśnie influencerzy kształtują gust swoich odbiorców. Mówią im, co jest modne czy jest dobrej jakości. Podpowiadają, w jakim stylu urządzić wnętrze, czy jakie zmiany w nim wprowadzić w zależności od pory roku. Ponadto do optymalizacji współpracy można wykorzystać zewnętrzne platformy, zastosować darmowe narzędzie Indahash, łączące markę z liderami opinii. Influencerzy, zarejestrowani w aplikacji, publikują na swoich profilach odpłatnie treści (zdjęcia lub wideo) na Twoje zlecenie. Bardzo ważne jest wypracowanie przemyślanej strategii na współpracę. Często długofalowe działania są bardziej skuteczne niż pojedynczy post sponsorowany.

Jeśli masz utworzony profil firmowy na Instagramie, możesz promować własny kontent dodatkowym budżetem. Instagram daje wiele ciekawych możliwości na tę formę reklamy. Oprócz promocji postów w feedzie możesz promować także ciekawe materiały w InstaStories. Musisz podać szczegóły promocji: grupę odbiorców, do której chcesz dotrzeć, budżet, jaki chcesz wydać oraz określić czas trwania.

Jeśli jesteś zainteresowany możliwościami ulepszenia profilu Twojej marki na Instagramie, skontaktuj się z nami!