Facebook Live: transmisje w pięciu krokach

Facebook Live: transmisje w pięciu krokach

Opublikowany

2018 to zdecydowanie rok pod znakiem transmisji Live. Myśląc poważnie o swojej marce w sieci, nie można pominąć tego tematu, szczególnie, że ze względu na ostatnie modyfikacje Edge Ranka, coraz trudniej o zasięgi postów bez kampanii Facebook Ads. Formaty video mają być preferencyjnie traktowane przez algorytm. Damy Ci pięć wskazówek, na co zwrócić uwagę, jeśli chcesz rozpocząć swoją przygodę z transmisjami Live na Facebooku. 

1. Zadbaj o zaplecze techniczne

Jeśli chcesz profesjonalnie transmitować za pośrednictwem Facebooka, musisz zaopatrzyć się w profesjonalny sprzęt, który Ci w tym pomoże. Zainwestuj w mikrofon, który zapewni dobrą słyszalność Twojego głosu. Ceny godnego polecenia mikrofonu krawatowego, zaczynają się już od 50 zł. Jeżeli przed kamerą będą występowały dwie osoby, pamiętaj o przejściówce na dwa mikrofony (nie każda przejściówka działa na komputerze i na telefonie). Przemyśl sprawę kamerki, która poprawi jakość obrazu. Zadbaj także o oświetlenie. W internecie dostępne są różnego rodzaju lampy, które można ustawić na statywach. Jeśli nie masz możliwości i chęci inwestowania w sprzęt, możesz skorzystać z usług profesjonalnych studiów, które są wynajmowane na godziny. Jest w nich zebrany profesjonalny sprzęt, często też możesz liczyć na techniczne wsparcie.




2. Przygotuj się merytorycznie

Ze względu na ogromny boom na relacje Live, poprzeczka została podniesiona bardzo wysoko. Żeby zostać zauważonym w sieci, musisz przygotować się nie tylko technicznie. Merytoryka wypowiedzi jest bardzo ważna. Jeśli znasz już temat swojej transmisji, zrób wszystko, żeby maksymalnie zorientować się we wszystkich jego aspektach. Warto też obejrzeć transmisje konkurencji na ten sam lub podobny temat. Zdobędziesz orientację, jakie luki są jeszcze do zapełnienia. Ponadto, podczas każdej transmisji widzowie mogą zadawać Ci pytania widoczne dla pozostałych uczestników. Perfekcyjne przygotowanie pozwoli Ci swobodnie odpowiadać na nurtujące Twoich widzów kwestie. Umocni także Twój wizerunek eksperta i zachęci do dalszego uczestnictwa w Twoich Live'ach.

3. Tuż przed relacją

Nie ruszaj z transmisją na ostatnią chwilę. Co innego, gdy transmitujesz w terenie, spontanicznie i ewentualne potknięcia zostaną przyjęte z przymrużeniem oka. Inaczej sprawa się ma, gdy zapowiadasz transmisję wcześniej i przygotowujesz fanów na to, że ruszasz w umówionym czasie i miejscu. Po pierwsze, tuż przed rozpoczęciem, sprawdź sygnał. Możliwe, że masz lepsze połączenie przez wifi niż LTE. Możesz do tego celu użyć aplikacji Speedtest. Jeśli prowadzisz transmisję z komputera, zainstaluj oprogramowanie dostosowane do Twojego systemu operacyjnego (XSplit – na Windowsa, OBS na Maca). Ułatwi Ci ono techniczną obsługę Twojej relacji i zwiększy możliwości edytowania. Za pomocą narzędzi dostępnych w profesjonalnym oprogramowaniu możesz np. wstawić swoje logo w rogu relacji lub przełączać ekrany i w odpowiednim momencie pokazywać np. slide'y z prezentacji, którą wcześniej przygotowałeś na swoim laptopie. W przypadku Live’a z telefonu,  dobrze przemyśl kadr docelowy. Jeśli zaczniesz od ustawienia pionowego - transmisja do końca będzie pionowa.
Jeśli już zaplanujesz datę swojej transmisji, zapowiedz ją, publikując post na fanpage’u lub tworząc wydarzenie. Jeśli planujesz pojawiać się regularnie, możesz stworzyć wydarzenie cykliczne.  Dodatkowo, dobry opis pomoże ludziom zrozumieć, o czym jest Twoja transmisja i zachęci ich do uczestniczenia w niej.   Możesz też wstawić ogłoszenie na grupach tematycznych, gdzie poruszane są tematy z Twojej dziedziny.

4. W trakcie relacji

Na Twoim ekranie pojawia się czerwony znaczek graficzny, informujący, że jesteś na żywo w internecie. Nie ma już odwrotu, jak odeprzeć stres i udźwignąć ciężar transmisji? Po pierwsze od pierwszych sekund staraj się wchodzić w interakcję z internautami, nawet jeżeli będą to pytania o to, czy Cię słychać lub skąd są Twoi widzowie. Zwracaj się do ludzi po imieniu, na bieżąco odpowiadaj na ich zapytania. Jeśli Facebook zauważy interakcję użytkowników, będzie dodatkowo promował Twoją transmisję.
Ponadto poświęć kilka pierwszych minut na zwiększanie zasięgu. Ludzie będą się zbierali przed ekranami, dlatego do meritum przejdź dopiero kilka minut po rozpoczęciu transmisji.
Maksymalny czas, jaki możesz być online na żywo to 4 godziny. Jednak w przypadku transmisji tematycznych, polecamy zawęzić ramy czasowe.
Internauci cenią skondensowane treści.  Maksymalne skupienie uwagi trwa 20 minut. I to właśnie tyle czasu jednorazowo Twoi widzowie są w stanie skupić się na poruszanym temacie (bądź rzeczowy i konkretny, co 20 minut możesz robić przerwy na CTA).
Pamiętaj, prowadząc Live'a, patrz w kamerę. Nieważne, że możesz czuć się nienaturalnie i mało komfortowo: to tam są Twoi widzowie i chcą, byś nawiązywał z nimi kontakt wzrokowy.
Twoja relacja będzie się pojawiała w News Feedzie Twoich fanów lub w dedykowanym okienku Live w lewym dolnym rogu ekranu. 

5. Po relacji

Pamiętaj, że życie Live’a nie kończy się z końcem transmisji. Jest to dodatkowy content video, który będzie oglądany przez Twoich fanów także później.  Tuż po zakończeniu, transmisja automatycznie zapisuje się i wyświetla na Twoim profilu jak standardowy post. Teraz możesz ją  wesprzeć promocją w Facebook Ads.
Transmisje Live są niezwykle cennym doświadczeniem z punktu widzenia budowania wizerunku Twojej marki. Dają Ci żywy kontakt ze środowiskiem,  do którego kierujesz swój produkt. Pozwalają tu i teraz uzyskać informację zwrotną i umocnić więź ze zgromadzonymi wokół Twojego brandu ludźmi. Przestajesz być tylko logotypem, stajesz się człowiekiem z krwi i kości, który dba o rozwój swojego biznesu blisko ludzi i przy ich udziale. Ponadto pomagają Ci umocnić wizerunek eksperta i przekazać treści w nowym kanale komunikacyjnym, do tego preferencyjnie traktowanym przez algorytm Facebooka.  
Pamiętaj! Regularne, ciekawe transmisje o zróżnicowanej tematyce, pomogą zwiększyć zasięgi i zbudują wokół Twojego profilu zaangażowaną grupę odbiorców.

Przykłady naszych transmisji Live: 

Rozwód to nie wojna

Pierwsza sesja LIVE #RTNW z certyfikowanym mediatorem rodzinnym i propagatorką dialogu w sprawach rozwodowych, adw. dr Aleksandrą Brodecką. Podczas rozmowy, odpowiemy na Wasze pytania związane z trudną sytuacją rozwodową.

Beeffective - Performance Marketing & Social Media

Pierwszy LIVE z Beeffective o tym jak zaczać robić video na żywo!

Kopiuj tekst

Udostępnij

Powiązane artykuły
Pomysły na prowadzenie efektywnego fanpage’a z branży fashion

temu

Fanpage w dzisiejszych czasach nie pełni już tylko roli ładnej wizytówki, którą fani mogą sobie w wolnej chwili przeglądać. To poważne narzędzie, które potrafi wspierać sprzedaż i współtworzyć strategię działań biznesowych. Pozwala nie tylko korzystać z wielu przydatnych narzędzi, ale też kreować, monitorować i śledzić zachowania grupy docelowej marki. Jak efektywnie poruszać się po funkcjach Facebooka, kiedy jesteś właścicielem marki z branży fashion? Damy Ci kilka rad na podstawie działań, jakie prowadzimy dla marki Esotiq.
Fanpage miejski - formaty postów, które pomogą organicznie zwiększyć zasięg

temu

Jakie działania podjąć, żeby pod postami zebrać więcej reakcji? Jak efektywnie zwiększać zaangażowanie fanów? Jak zbudować komunikację, by posty były ciekawe? Prowadzenie fanpage'a miejskiego niesie ze sobą wiele wyzwań. Z założenia takie miejsce zrzesza ludzi o różnych, często wykluczających się poglądach. Jak prowadzić fanpage, by budził zainteresowanie, nie wsadzając przysłowiowego kija w mrowisko? Jak więc zwiększać zasięg, budując profil ciekawie, a jednocześnie neutralnie? Prowadzenie fanpage'a miejskiego to bardzo odpowiedzialne zadanie. Wymaga wzięcia na siebie ciężaru wspierania w budowaniu wizerunku miasta. Na podstawie współpracy z miastem Gdynia podpowiemy, jaką strategię obrać, by zadowolić wszystkie strony i sukcesywnie zwiększać zasięgi. 
Instagram dla sklepu branży home&deco - efektywne działania w 10 krokach

temu

Branża home&deco w ostatniej dekadzie przechodzi prawdziwy rozkwit. Badania pokazują, że Polacy coraz chętniej inwestują w dodatki i dekoracje, które potrafią zmienić charakter wnętrza bez dużych nakładów finansowych. Także w sieci łatwo zauważyć aktywną popularyzację tematyki wnętrzarskiej. Niemal każdy szanujący się influencer i bloger ma na swoim koncie zakładkę Dom czy Wnętrza. Wzrost świadomości Polaków w kwestiach wnętrzarskich/dekoratorskich jest wprost proporcjonalnie powiązany ze wzrostem konkurencji w branży home&deco. Coraz trudniej wyróżnić się na coraz bardziej zatłoczonym rynku. Bardzo pomocny w tej kwestii jest Instagram, którego wartość na tle pozostałych platform społecznościowych stale wzrasta. Opierająca się w dużej mierze na warstwie wizualnej branża home&deco może na Instagramie prowadzić efektywne kampanie z ponadprzeciętnym zaangażowaniem followersów. Tylko jak zbudować odrębność i pokazać wyjątkową strategię marki oraz zebrać wokół profilu grupę lojalnych odbiorców? Pokażemy, jak w dziesięciu krokach efektywnie prowadzić komunikację marki na Instagramie.
Messenger Marketing i boty - nowe narzędzie do prowadzenia kampanii

temu

We wrześniu 2017 liczba aktywnych użytkowników Messengera przekroczyła 1mld300tys (ok. 11 mln w Polsce), co plasuje go na trzecim miejscu wśród platform społecznościowych (zaraz po Facebooku i YouTubie). Nic więc dziwnego, że branża reklamowa zaczęła tu szukać kawałka tortu dla siebie. Średni wskaźnik otwarcia wiadomości na Messengerze to około 80 procent. Marketing prowadzony tradycyjnym mailingiem może tylko pomarzyć o takich liczbach. Wykorzystanie tego faktu dla biznesu jest zarówno sprytnym jak i niezwykle efektywnym krokiem.                                                                                                                                     

Fanpage miejski - formaty postów, które pomogą organicznie zwiększyć zasięg

Jakie działania podjąć, żeby pod postami zebrać więcej reakcji? Jak efektywnie zwiększać zaangażowanie fanów? Jak zbudować komunikację, by posty były ciekawe? Prowadzenie fanpage'a miejskiego niesie ze sobą wiele wyzwań. Z założenia takie miejsce zrzesza ludzi o różnych, często wykluczających się poglądach. Jak prowadzić fanpage, by budził zainteresowanie, nie wsadzając przysłowiowego kija w mrowisko? Jak więc zwiększać zasięg, budując profil ciekawie, a jednocześnie neutralnie? Prowadzenie fanpage'a miejskiego to bardzo odpowiedzialne zadanie. Wymaga wzięcia na siebie ciężaru wspierania w budowaniu wizerunku miasta. Na podstawie współpracy z miastem Gdynia podpowiemy, jaką strategię obrać, by zadowolić wszystkie strony i sukcesywnie zwiększać zasięgi.