Sam Nektar: Wykorzystuj GTM w kampaniach internetowych

Sam Nektar: Wykorzystuj GTM w kampaniach internetowych

Opublikowany

Największą zaletą prowadzenia kampanii w internecie jest możliwość  dokładnego zmierzenia rezultatów naszych działań. Jednak, by analityka  internetowa pozwalała wyciągać właściwe wnioski, należy ją najpierw  poprawnie skonfigurować. Wymaga to niejednokrotnie ingerencji w kod  strony, a jeśli sam nie posiadasz takich kompetencji, oznacza to długie  godziny spędzone na przekazywaniu tematu webmasterowi. 

Z  pomocą  przychodzi narzędzie, które opisuję poniżej.
💡 Implementując  na stronie kod narzędzia Google Tag Manager, (GTM) możesz sam zbudować  całą analitykę strony!
🍯 Cała koncepcja GTM opiera się na 3  elementach:
🐝 Zmienne
🐝 Reguły
🐝 Tagi
Wywołanie określonych Zmiennych  powoduje spełnienie Reguły, co z kolei wywołuje Tag. 🍯 Przykładowe  Tagi:
🐝 Aktywowanie pixla FB
🐝 Uruchomienie pixla śledzącego narzędzia  typu HotJar
🐝 Wywołanie zdarzenia Zakup
🐝 Wywołanie zdarzenia Dodanie do  koszyka
🐝 Informacja o pobraniu PDFa
🐝 Informacja o przesłaniu  formularza kontaktowego
Zasadniczo każde pożądane przez nas działanie na  stronie możesz  otagować i badać, która z prowadzonych przez Ciebie  kampanii je  rzeczywiście realizuje.
🍯 Poniżej przykładowe działania z  wykorzystaniem GTM:
🐝 Założenia
Jesteś odpowiedzialny za kampanię na  Facebooku dla dewelopera  mieszkaniowego. Kierujesz potencjalnych  klientów na landing page  dotyczący konkretnej inwestycji, a Twoim  głównym celem jest pozyskiwanie  formularzy kontaktowych.
🐝  Konfiguracja
W pierwszej kolejności będziesz chciał skonfigurować  przesłanie  formularza jako Cel w Google Analytics. Jeśli wywołuje to  zmianę adresu  strony, nie ma żadnego problemu – wskazujesz adres  miejsca docelowego i  po sprawie.
Często jednak strona jest zbudowana w  taki sposób, że  formularz nie wywołuje żadnej zmiany w pasku adresu.  
Tutaj z pomocą  przychodzi GTM, który pozwala śledzić kliknięcia w  przycisk Wyślij.Zaczynasz od uruchomienia trybu podglądu, który sprawia,  że na Twoim  landing page wyświetla się konsola, która dostarcza Ci  danych na temat akcji, które podejmujesz. Każde kliknięcie jest opisane  przez zestaw  zmiennych. Twoim zadaniem jest sprawdzenie, jakie zmienne  są  charakterystyczne dla wysłania formularza. Gdy już to określisz,   przechodzisz do sekcji Reguły i tworzysz regułę, która opiera się na   wybranych przez Ciebie zmiennych. To właśnie na niej „zakotwiczysz”  swój  Tag.
W odpowiednim menu tworzysz tag typu Zdarzenie Google  Analytics,  który łączysz z wcześniej stworzoną regułą. Po odświeżeniu  strony i  ponownym przesłaniu formularza, konsola pozwala sprawdzić, czy  Tag  poprawnie się wywołuje.
Jeśli wszystko przebiega tak jak  zaplanowałeś,  pozostało opublikowanie wszystkich poczynionych zmian,  ponieważ cenną  cechą GTM jest fakt, że wszystkie zmiany tworzysz  niejako „na brudno” i  dopiero, kiedy jesteś zadowolony ze zmian, możesz  je zatwierdzić.  
🐝 Analityka na Facebooku Skoro jednak kampanię  prowadzisz na Facebooku, to warto zadbać o jak  najdokładniejszą  analitykę również i tam. Google i Facebook to osobne  ekosystemy i część  danych może Ci „uciec”.
Na szczęście Twoja reguła  jest gotowa i  wystarczy dopiąć do niej nowy tag, a konkretnie  Niestandardowe  Zdarzenie FB. W tym miejscu bardzo polecam skorzystanie z  Fasttony.es,  gdzie stworzenie takiego Zdarzenia jest banalnie proste i zajmuje  dosłownie trzy kliknięcia.  
🍯 To tylko jeden z przykładów wykorzystania  możliwości GTM, które są  naprawdę ogromne.
Warto włożyć nieco wysiłku w  poznanie przynajmniej  podstaw tego narzędzia, aby efektywnie  realizować kampanie internetowe.
Czytaj więcej:  https://www.google.com/intl/pl/tagmanager/
#samnektar by Mateusz Moroz/  Beeffective Team

Udostępnij

Powiązane artykuły
Sam Nektar: Realizuj konwertujące kampanie na Facebooku

temu

W każdym aspekcie działań online kwestia efektywności powinna być  zawsze sprawą priorytetową. Zdecydowaną większość aktywności możesz  precyzyjnie zmierzyć i przeanalizować. Należy jednak przy tej pracy  korzystać z dostępnych, skutecznych narzędzi.Każdy, kto prowadzi  kampanie na Facebooku i kieruje je do swojej strony internetowej lub  landing page’a, oczekuje, że będą w jak najwyższym stopniu KONWERTOWAĆ  tj. przynosić konwersję, która może przybierać różną postać np.  wypełnienie formularza kontaktowego, pobranie pliku, dodanie produktu do  koszyka, czy zakup produktu.
Sam Nektar:  ekspercki cykl od Beeffective

temu

Wystartowaliśmy z eksperckim cyklem #samnektar, w którym dzielimy się wiedzą z zakresu social media oraz performance marketingu. Jest to wydarzenie cykliczne. Możesz nas śledzić i czytać w każdy wtorek o 8:00 na naszym firmowym fanpage'u. Zapisz się do wydarzenia na Facebooku i spijaj sam nektar! 🍯
Sam Nektar: Mierz zdarzenia w Google Analytics

temu

Śledzenie zmian w Google Analytics jest możliwe dzięki odczytywaniu  ciasteczek. Nie każda aktywność jednak odsyła do osobnej strony www,  która uruchomiłaby kod śledzący. Chcesz móc śledzić ilość pobranych  plików ze strony? A może zmierzyć ilość kliknięć w konkretny button?  Jest to możliwe dzięki zaimplementowaniu zdarzeń. 
Sam Nektar: Nadaj kształt swoim komunikatom

temu

Zwiększanie atrakcyjności materiałów graficznych to podstawowa zasada  efektywnej komunikacji w social media. Niezawodnie pomagają w tym  zabiegi optyczne, wywołujące wrażenie przestrzenności obrazu. Jeśli  chcesz zyskać większe zaangażowanie pod postami, koniecznie zobacz  sprawdzone sposoby na upgrade standardowych kadrów.
Na Twój adres e-mail została wysłana prośba o potwierdzenie subskrypcji.
Potwierdzając subskrypcję wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w celu otrzymywania treści publikowanych w serwisie.