Sam Nektar: Wykorzystuj GTM w kampaniach internetowych

Sam Nektar: Wykorzystuj GTM w kampaniach internetowych

Opublikowany

Największą zaletą prowadzenia kampanii w internecie jest możliwość  dokładnego zmierzenia rezultatów naszych działań. Jednak, by analityka  internetowa pozwalała wyciągać właściwe wnioski, należy ją najpierw  poprawnie skonfigurować. Wymaga to niejednokrotnie ingerencji w kod  strony, a jeśli sam nie posiadasz takich kompetencji, oznacza to długie  godziny spędzone na przekazywaniu tematu webmasterowi. 

Z  pomocą  przychodzi narzędzie, które opisuję poniżej.
💡 Implementując  na stronie kod narzędzia Google Tag Manager, (GTM) możesz sam zbudować  całą analitykę strony!
🍯 Cała koncepcja GTM opiera się na 3  elementach:
🐝 Zmienne
🐝 Reguły
🐝 Tagi
Wywołanie określonych Zmiennych  powoduje spełnienie Reguły, co z kolei wywołuje Tag. 🍯 Przykładowe  Tagi:
🐝 Aktywowanie pixla FB
🐝 Uruchomienie pixla śledzącego narzędzia  typu HotJar
🐝 Wywołanie zdarzenia Zakup
🐝 Wywołanie zdarzenia Dodanie do  koszyka
🐝 Informacja o pobraniu PDFa
🐝 Informacja o przesłaniu  formularza kontaktowego
Zasadniczo każde pożądane przez nas działanie na  stronie możesz  otagować i badać, która z prowadzonych przez Ciebie  kampanii je  rzeczywiście realizuje.
🍯 Poniżej przykładowe działania z  wykorzystaniem GTM:
🐝 Założenia
Jesteś odpowiedzialny za kampanię na  Facebooku dla dewelopera  mieszkaniowego. Kierujesz potencjalnych  klientów na landing page  dotyczący konkretnej inwestycji, a Twoim  głównym celem jest pozyskiwanie  formularzy kontaktowych.
🐝  Konfiguracja
W pierwszej kolejności będziesz chciał skonfigurować  przesłanie  formularza jako Cel w Google Analytics. Jeśli wywołuje to  zmianę adresu  strony, nie ma żadnego problemu – wskazujesz adres  miejsca docelowego i  po sprawie.
Często jednak strona jest zbudowana w  taki sposób, że  formularz nie wywołuje żadnej zmiany w pasku adresu.  
Tutaj z pomocą  przychodzi GTM, który pozwala śledzić kliknięcia w  przycisk Wyślij.Zaczynasz od uruchomienia trybu podglądu, który sprawia,  że na Twoim  landing page wyświetla się konsola, która dostarcza Ci  danych na temat akcji, które podejmujesz. Każde kliknięcie jest opisane  przez zestaw  zmiennych. Twoim zadaniem jest sprawdzenie, jakie zmienne  są  charakterystyczne dla wysłania formularza. Gdy już to określisz,   przechodzisz do sekcji Reguły i tworzysz regułę, która opiera się na   wybranych przez Ciebie zmiennych. To właśnie na niej „zakotwiczysz”  swój  Tag.
W odpowiednim menu tworzysz tag typu Zdarzenie Google  Analytics,  który łączysz z wcześniej stworzoną regułą. Po odświeżeniu  strony i  ponownym przesłaniu formularza, konsola pozwala sprawdzić, czy  Tag  poprawnie się wywołuje.
Jeśli wszystko przebiega tak jak  zaplanowałeś,  pozostało opublikowanie wszystkich poczynionych zmian,  ponieważ cenną  cechą GTM jest fakt, że wszystkie zmiany tworzysz  niejako „na brudno” i  dopiero, kiedy jesteś zadowolony ze zmian, możesz  je zatwierdzić.  
🐝 Analityka na Facebooku Skoro jednak kampanię  prowadzisz na Facebooku, to warto zadbać o jak  najdokładniejszą  analitykę również i tam. Google i Facebook to osobne  ekosystemy i część  danych może Ci „uciec”.
Na szczęście Twoja reguła  jest gotowa i  wystarczy dopiąć do niej nowy tag, a konkretnie  Niestandardowe  Zdarzenie FB. W tym miejscu bardzo polecam skorzystanie z  Fasttony.es,  gdzie stworzenie takiego Zdarzenia jest banalnie proste i zajmuje  dosłownie trzy kliknięcia.  
🍯 To tylko jeden z przykładów wykorzystania  możliwości GTM, które są  naprawdę ogromne.
Warto włożyć nieco wysiłku w  poznanie przynajmniej  podstaw tego narzędzia, aby efektywnie  realizować kampanie internetowe.
Czytaj więcej:  https://www.google.com/intl/pl/tagmanager/
#samnektar by Mateusz Moroz/  Beeffective Team

Udostępnij

Powiązane artykuły
Sam Nektar:  ekspercki cykl od Beeffective

temu

Wystartowaliśmy z eksperckim cyklem #samnektar, w którym dzielimy się wiedzą z zakresu social media oraz performance marketingu. Jest to wydarzenie cykliczne. Możesz nas śledzić i czytać w każdy wtorek o 8:00 na naszym firmowym fanpage'u. Zapisz się do wydarzenia na Facebooku i spijaj sam nektar! 🍯
Sam Nektar: Sprawdź, jak promuje się konkurencja

temu

Na początku lipca Facebook uruchomił nową opcję, która oficjalnie ma   zapobiec nadużyć nieuczciwych reklamodawców  – „Informacje i reklamy”.   Co to w praktyce oznacza dla marketingowców? Zobaczcie kilka pomysłów  😉
Sam Nektar: Wykorzystaj potencjał Employer Branding

temu

Social Employer Branding to trend, do którego należy podejść  poważnie.  Budowanie profesjonalnego wizerunku w sieci to już nie cecha   wyróżniająca, a wymóg obecnych czasów. Dane pokazują, że coraz więcej   osób szukających pracy, szuka informacji o firmie, przeglądając jej   profil w social media.  
Sam Nektar: Oznaczaj produkty na Instagramie

temu

W poprzednim wydaniu cyklu #samnektar Justyna Rucińska-Góral pisała, jak efektywnie prowadzić konto firmowe na Instagramie. Dzisiaj pokażę, jak oznaczać produkty na zdjęciach na Instagramie i   umożliwić followersom zakup produktów, które są widoczne na Twojej   tablicy.